ADATLAP
1 |
|
Magyar |
Link |
2 |
Gyártó neve: |
BRG |
|
3 |
Gyártási év (évek): |
1972-1984 |
|
4 |
Rádió kivitele: |
Hordozható kézi rádió |
|
5 |
Hullámsávok: |
URH, 4 csatorna |
|
6 |
Rádiócsövek: |
Félvezetők, hibridáramkörök (MEV) alkalmazása |
|
7 |
Kapcsolási rajz: |
Elérhető |
|
8 |
Megjegyzés: |
Népszerű nevén Maros-B
|
|
9 |
Egyéb: |
Hazai tervezésű modern készülék |
|
A BRG által gyártott FM 05-165K URH adóvevő készülék az 1970-es évek magyar elektronikai iparának egyik csúcsteljesítményét képviseli. A készüléket ütésálló fémházba szerelték és gumírozott tömítéseket alkalmazva, vízállóvá tették. Méretei alapján "hasáb" rádiónak vagy népszerű nevén Maros-B-nek nevezték el. A 165 MHz körüli sávban 4 csatornán működött, kimenő teljesítménye 0,4 Watt volt és egy 1/4 hullámú körsugárzó antennával 1-4 km-es volt a hatótávolsága. Rálátás estén vagy tetőantenna alkalmazásával 10-20 km-es távolságra is lehetett kapcsolatot teremteni. A kezelése egyszerű volt, főkapcsoló KI-BE állás, zajzár kikapcsolt állás, 4 állású csatornaválasztó és a készülék oldalán az adáskapcsoló, valamint a hívógomb található. A rádiót egy 9 Voltos 300 mAh-ás ezüst-cink akkumulátorral használták, ami gyakorlati használat során kevésnek bizonyult. Ezért a BRG tervezőmérnökei a készenléti üzemmódban egy olyan áramkör építtettek be, amely 0,5 másodpercenként "bekapcsolta" a vevőt, ha nem észlelt adást, akkor kikapcsolta. Ezzel, a készenléti/vétel estén a készülék áramfelvételét mindössze 8 mA-re csökkentették. A készüléket a rendőrség számára készítették, így egy beszédtitkosítót (sávfordítót) is tartalmazott. A készülékek kivonásakor ezeket az áramköröket a készülékekből eltávolították és később így kerülhettek az MHSZ rádióklubjaiba, a MÁV-hoz, illetve egy időben TAXI társaságokhoz is. A készülékben 4x2 kvarc cseréjével a 144 MHz-es amatőrsávon működő készülékhez lehetett így hozzájutni.
|
|
|